در این مقاله از سیر تا پیاز باتری ۱۸۶۵۰ رو بررسی میکنیم. از انواع مواد سازنده، مشخصات فنی و ظاهری تا شارژ و نگهداری از باتری ۱۸۶۵۰ زیر ذره بین شارژ شو قرار گرفته. با ما همراه باشید.
یک نوع از باتری لیتیوم یونی که به صورت استوانه ای و در ابعاد مشخص تولید و عرضه میشود. بهطور گسترده در دستگاههای الکترونیکی قابل حمل مانند لپتاپها، چراغقوهها، ابزارهای برقی و خودروهای الکتریکی استفاده میشود. این باتریها بهدلیل چگالی انرژی بالا، طول عمر زیاد و قابلیت شارژ مجدد محبوب هستند.
این باتریها بهدلیل چگالی انرژی بالا، طول عمر زیاد و قابلیت شارژ مجدد محبوب هستند.
سایز باتری همان اسم باتری است، به نحوی که عدد ۱۸ در واقع ضخامت یا قطر باتری استوانه ای با واحد میلیمتر است و ۶۵ ارتفاع استوانه یا طول باتری با واحد میلیمتر است.
پس ابعاد باتری ۱۸۶۵۰ به شرح بالا به قطر ۱۸ میلیمتر و ارتفاع یا طول ۶۵ میلیمتر میباشد.
از نظر رنگ، رنگ باتری ۱۸۶۵۰ هیچ تاثیری در کارایی و عملکرد ندارد و صرفا سلیقه ای است.
در ادامه به مشخصات فنی میپردازیم.
مشخصات فنی باتری ۱۸۶۵۰
مشخصات فنی باتری استوانه ای 18650 در ۴ پارامتر مواد اولیه، ولتاژ، ظرفیت و ضریب تخلیه جریان باید مورد بررسی قرار داده شود.
۱- مواد اولیه
ابتدا انواع مواد اولیه که برای ساخت باتری ۱۸۶۵۰ استفاده میشود را بررسی میکنیم.
باتری ۱۸۶۵۰ را میتوان در ۴ نوع تولید کرد.
IMR18650 باتری لیتیوم یونی است که از منگنز به عنوان یون باتری استفاده میکند.
این باتری ها به دلیل ضریب تخلیه بالاتر در دستگاه هایی که نیاز به تخلیه جریان لحظه ای بالایی دارند استفاده میشوند.
ICR18650 باتری لیتیوم یونی است که از کوبالت به عنوان یون باتری استفاده میکند.
این باتری ها برخلاف لیتیوم منگنز، ضریب تخلیه لحظه ای پایینی دارند اما ظرفیت بسیار بالایی دارند.
INR18650 باتری لیتیوم یونی است که از نیکل منگنز کوبالت به عنوان یون باتری استفاده میکند.
ترکیبی از باتری های کوبالت و منگنز که همزمان ظرفیت بالا و شدت جریان لحظه ای بالایی به شما ارائه میدهند.
IFR18650 باتری لیتیوم یونی است که از فسفات آهن به عنوان یون باتری استفاده میکند.
این باتری ها که در سال های اخیر تولید و به بهره وری رسیدند، به دلیل امنیت بسیار زیاد نسبت به سه مدل قبل سریعا جای خود را در بازار باتری ها محکم کردند. تنها ایراد این باتری ها ظرفیت پایین و ناتوانی در استفاده در شدت جریان های بالاست.
این بود انواع مواد اولیه در تهیه و ساخت باتری های ۱۸۶۵۰، در ادامه به ولتاژ میپردازیم.
۲- ولتاژ
ولتاژ باتری های IFR به دلیل افزایش امنیت باتری بیشتر از ۳.۲ ولت نمیباشد.
اما مدل های باتری ۱۸۶۵۰ دیگر IMR,ICR و INR داری ولتاژ نامی ۳.۷ ولت میباشند. که در حالت تخلیه کامل ولتاژ ۳.۲ و در حالت شارژ کامل ولتاژ ۴.۲ را دارند. ولتاژ یک باتری ۱۸۶۵۰ از ۴.۲ بیشتر نباید بشود. باتری هایی که ولتاژ کمتر از ۲.۵ دارند، اصطلاحا باتری مرده حساب میشوند و نیاز به شک الکتریکی برای احیای احتمالی دارند.
لازم به ذکر است در پک های باتری که باهم اتصال سری دارند،ولتاژ بیشتری را میتوان دریافت کرد.
۳- ظرفیت
باتری های ۱۸۶۵۰ از نظر ظرفیت طیف وسیعی دارند. از ۱۰۰۰ میلی آمپر تا ۳۵۰۰ میلی آمپر میتوانند تولید شوند.
۶۰۰۰ میلی آمپر برای باتری ۱۸۶۵۰ دروغی بیش نیست. ظرفیت های نزدیک به ۳۵۰۰ میلی آمپر سقف ظرفیت باتری ۱۸۶۵۰ میباشند.
ظرفیت را در ۳ طیف کم، متوسط و زیاد دسته بندی کنیم:
از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی آمپر ظرفیت کم، ظرفیت متوسط از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر و بیشتر از ۳۰۰۰ میلی آمپر که به ظرفیت زیاد دسته بندی میشود.
باتری های ۱۸۶۵۰ وابسته به ظرفیتشان، مدت زمان شارژ متفاوتی دارند.
مثال میزنیم: شارژر ساده ۱ آمپر (شارژر گوشی معمولی) میتواند در هر ساعت ۱۰۰۰ میلی آمپر باتری را شارژ کند.
پس باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری حداقل به ۳ ساعت زمان برای شارژ نیاز دارد.
توجه داشته باشید که ظرفیت باتری های ۱۸۶۵۰ نامی بوده و امکان خطای ۱۰۰ میلی آمپری را دارند.
۴- ضریب تخلیه جریان
بخش سی ریت یا ضریب تخلیه جریان در باتری ۱۸۶۵۰ مبحثی کلی درباره تمام باتری هاست.
باید در نظر داشته باشیم که سی ریت وابسته به نوع مواد اولیه باتری متفاوت است.
مثلا در باتری های IFR و ICR شاهد ضریب تخلیه جریان کمی را هستیم.
در عوض باتری های IMR که کمترین مقاوت داخلی را دارند، میتوانند بیشترین سی ریت (تا 20C) را داشته باشند.
پس از باتری IMR, باتری های INR بیشترین ضریب تخلیه جریان را دارند.
به عنوان مثال یک باتری INR18650 نمیتواند شدت تخلیه جریان 20C را در مدار ایجاد کند. اما در مورد مدار هایی با سی ریت ۳ یا ۵ یا ۱۰ باتری INR بسیار گزینه مناسب تری است. چون علاوه بر شدت جریان، ظرفیت بالایی نیز ارائه میکند.
۵-ایمنی باتری های ۱۸۶۵۰
برای رعایت ایمنی، برد هایی برای جلوگیری از اتصال کوتاه استفاده میشود.
توجه داشته باشید که این برد های در صورت تاکید یا سفارش به باتری ها اضافه میشوند، لذا تمام باتری های ۱۸۶۵۰ دارای برد محافظتی نیستند. این برد به صورت آپشنال و با قیمتی منصفانه و منطقی قابل اضافه کردن به باتری طی فرایند ساخت میباشد.
جمع بندی کنیم باهم: باتری ۱۸۶۵۰ یک نوع از باتری شارژی استوانه ای با ابعاد ۱۸ میلیمتر قطر و ۶۵ میلیمتر ارتفاع که مواد سازنده آن لیتیوم یون میباشد. بخش یون باتری وابسته به کارایی و نیاز میتواند تغییر کند و هر کدام از یون های IMR,ICR,INR,IFR با ولتاژ های گوناگون،ظرفیت های متنوع و سی ریت های متفاوت برای کارایی های متفاوت استفاده میشوند.
درباره این مقاله اگر سوالی دارید، در قسمت دیدگاه از ما بپرسید.
راهنمای جامع سری و موازی کردن باتری ۱۸۶۵۰ در دنیای الکترونیک و سیستمهای انرژی، اتصال صحیح باتریها به یکدیگر یکی از مهارتهای کلیدی است که میتواند عملکرد سیستم را به طور چشمگیری بهبود بخشد. دو روش اصلی برای اتصال باتری ها وجود دارد: اتصال سری و اتصال موازی باتری. هر کدام از این روشها …
در این مقاله قدم به قدم با شما هستیم تا سوالات مربوط به باتری سیگار های الکترونیکی رو جواب بدیم. همین ابتدا ذکر کنم که تمام مباحث ما درباره سیگار های الکترونیکی یا ویپ هایی است که باتری های خارجی یا اکسترنال دارند. بعدا درباره باتری های داخلی مفصل بحث خواهیم کرد. جنس باتری، ظرفیت، …
باتری لیتیوم یونی چیست و مزایا و معایب آن چیست؟ در چه شرایطی بهتر است از باتری لیتیوم یونی استفاده کنیم؟ تمام این سوالات در پایان این مقاله پاسخ داده میشود. با ما همراه باشید. باتری لیتیوم یونی چیست؟ باتری لیتیوم یونی (Lithium-ion Battery) نوعی باتری قابل شارژ است که از یونهای لیتیوم برای …
مقایسه مشخصات باتری های لیتیوم یونی از جنبه مواد سازنده : IMR، ICR، INR و IFR درک تفاوتهای بین مشخصات باتری های IMR،ICR، INR و IFR در مدل باتری های استوانه ای برای استفاده بهینه و متناسب با نیاز دستگاهها ضروری است. این دستهبندیها نشاندهنده ترکیبات شیمیایی و ویژگیهای عملکردی متفاوتی هستند که در …
باتری لیتیوم پلیمر چیست چه تاریخچه ای دارد و چه مزایایی نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارد؟ معایب باتری لیتیوم پلیمری زیاده؟ در چه صورت قادر به استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر نیستیم؟ خطرات باتری لیتیوم پلیمری چقد قابل کنترل هستند؟ به تمام این سوال ها در این مقاله پاسخ میدیم. مقدمه: باتریهای …
در این مقاله سعی میکنیم به معنی C در باتری های شارژی یا همان ضریب جریان تخلیه یا معنی C Rate (سی ریت) چیست و چه تاثیری در عملکرد باتری قابل شارژ دارد بپردازیم. ضریب جریان تخلیه (Discharge Rate) یا همان “C-rate” یک معیار برای نشان دادن سرعت تخلیه یک باتری نسبت به ظرفیت …
سیر تا پیاز باتری لیتیوم یون ۱۸۶۵۰
در این مقاله از سیر تا پیاز باتری ۱۸۶۵۰ رو بررسی میکنیم. از انواع مواد سازنده، مشخصات فنی و ظاهری تا شارژ و نگهداری از باتری ۱۸۶۵۰ زیر ذره بین شارژ شو قرار گرفته. با ما همراه باشید.
برای مشاهده لیست قیمت باتری های ۱۸۶۵۰ کلیک کنید.
باتری ۱۸۶۵۰ چیست؟
یک نوع از باتری لیتیوم یونی که به صورت استوانه ای و در ابعاد مشخص تولید و عرضه میشود. بهطور گسترده در دستگاههای الکترونیکی قابل حمل مانند لپتاپها، چراغقوهها، ابزارهای برقی و خودروهای الکتریکی استفاده میشود. این باتریها بهدلیل چگالی انرژی بالا، طول عمر زیاد و قابلیت شارژ مجدد محبوب هستند.
این باتریها بهدلیل چگالی انرژی بالا، طول عمر زیاد و قابلیت شارژ مجدد محبوب هستند.
اولین باتری لیتیوم یونی ۱۸۶۵۰ توسط شرکت سونی در سال ۱۹۹۱ ساخته شد.
مشخصات ظاهری (سایز)
سایز باتری همان اسم باتری است، به نحوی که عدد ۱۸ در واقع ضخامت یا قطر باتری استوانه ای با واحد میلیمتر است و ۶۵ ارتفاع استوانه یا طول باتری با واحد میلیمتر است.
پس ابعاد باتری ۱۸۶۵۰ به شرح بالا به قطر ۱۸ میلیمتر و ارتفاع یا طول ۶۵ میلیمتر میباشد.
از نظر رنگ، رنگ باتری ۱۸۶۵۰ هیچ تاثیری در کارایی و عملکرد ندارد و صرفا سلیقه ای است.
در ادامه به مشخصات فنی میپردازیم.
مشخصات فنی باتری ۱۸۶۵۰
مشخصات فنی باتری استوانه ای 18650 در ۴ پارامتر مواد اولیه، ولتاژ، ظرفیت و ضریب تخلیه جریان باید مورد بررسی قرار داده شود.
۱- مواد اولیه
ابتدا انواع مواد اولیه که برای ساخت باتری ۱۸۶۵۰ استفاده میشود را بررسی میکنیم.
باتری ۱۸۶۵۰ را میتوان در ۴ نوع تولید کرد.
IMR18650 باتری لیتیوم یونی است که از منگنز به عنوان یون باتری استفاده میکند.
این باتری ها به دلیل ضریب تخلیه بالاتر در دستگاه هایی که نیاز به تخلیه جریان لحظه ای بالایی دارند استفاده میشوند.
ICR18650 باتری لیتیوم یونی است که از کوبالت به عنوان یون باتری استفاده میکند.
این باتری ها برخلاف لیتیوم منگنز، ضریب تخلیه لحظه ای پایینی دارند اما ظرفیت بسیار بالایی دارند.
INR18650 باتری لیتیوم یونی است که از نیکل منگنز کوبالت به عنوان یون باتری استفاده میکند.
ترکیبی از باتری های کوبالت و منگنز که همزمان ظرفیت بالا و شدت جریان لحظه ای بالایی به شما ارائه میدهند.
IFR18650 باتری لیتیوم یونی است که از فسفات آهن به عنوان یون باتری استفاده میکند.
این باتری ها که در سال های اخیر تولید و به بهره وری رسیدند، به دلیل امنیت بسیار زیاد نسبت به سه مدل قبل سریعا جای خود را در بازار باتری ها محکم کردند. تنها ایراد این باتری ها ظرفیت پایین و ناتوانی در استفاده در شدت جریان های بالاست.
این بود انواع مواد اولیه در تهیه و ساخت باتری های ۱۸۶۵۰، در ادامه به ولتاژ میپردازیم.
۲- ولتاژ
ولتاژ باتری های IFR به دلیل افزایش امنیت باتری بیشتر از ۳.۲ ولت نمیباشد.
اما مدل های باتری ۱۸۶۵۰ دیگر IMR,ICR و INR داری ولتاژ نامی ۳.۷ ولت میباشند. که در حالت تخلیه کامل ولتاژ ۳.۲ و در حالت شارژ کامل ولتاژ ۴.۲ را دارند. ولتاژ یک باتری ۱۸۶۵۰ از ۴.۲ بیشتر نباید بشود. باتری هایی که ولتاژ کمتر از ۲.۵ دارند، اصطلاحا باتری مرده حساب میشوند و نیاز به شک الکتریکی برای احیای احتمالی دارند.
لازم به ذکر است در پک های باتری که باهم اتصال سری دارند،ولتاژ بیشتری را میتوان دریافت کرد.
۳- ظرفیت
باتری های ۱۸۶۵۰ از نظر ظرفیت طیف وسیعی دارند. از ۱۰۰۰ میلی آمپر تا ۳۵۰۰ میلی آمپر میتوانند تولید شوند.
۶۰۰۰ میلی آمپر برای باتری ۱۸۶۵۰ دروغی بیش نیست. ظرفیت های نزدیک به ۳۵۰۰ میلی آمپر سقف ظرفیت باتری ۱۸۶۵۰ میباشند.
ظرفیت را در ۳ طیف کم، متوسط و زیاد دسته بندی کنیم:
از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی آمپر ظرفیت کم، ظرفیت متوسط از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر و بیشتر از ۳۰۰۰ میلی آمپر که به ظرفیت زیاد دسته بندی میشود.
باتری های ۱۸۶۵۰ وابسته به ظرفیتشان، مدت زمان شارژ متفاوتی دارند.
مثال میزنیم: شارژر ساده ۱ آمپر (شارژر گوشی معمولی) میتواند در هر ساعت ۱۰۰۰ میلی آمپر باتری را شارژ کند.
پس باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری حداقل به ۳ ساعت زمان برای شارژ نیاز دارد.
توجه داشته باشید که ظرفیت باتری های ۱۸۶۵۰ نامی بوده و امکان خطای ۱۰۰ میلی آمپری را دارند.
۴- ضریب تخلیه جریان
بخش سی ریت یا ضریب تخلیه جریان در باتری ۱۸۶۵۰ مبحثی کلی درباره تمام باتری هاست.
باید در نظر داشته باشیم که سی ریت وابسته به نوع مواد اولیه باتری متفاوت است.
مثلا در باتری های IFR و ICR شاهد ضریب تخلیه جریان کمی را هستیم.
در عوض باتری های IMR که کمترین مقاوت داخلی را دارند، میتوانند بیشترین سی ریت (تا 20C) را داشته باشند.
پس از باتری IMR, باتری های INR بیشترین ضریب تخلیه جریان را دارند.
به عنوان مثال یک باتری INR18650 نمیتواند شدت تخلیه جریان 20C را در مدار ایجاد کند. اما در مورد مدار هایی با سی ریت ۳ یا ۵ یا ۱۰ باتری INR بسیار گزینه مناسب تری است. چون علاوه بر شدت جریان، ظرفیت بالایی نیز ارائه میکند.
۵-ایمنی باتری های ۱۸۶۵۰
برای رعایت ایمنی، برد هایی برای جلوگیری از اتصال کوتاه استفاده میشود.
توجه داشته باشید که این برد های در صورت تاکید یا سفارش به باتری ها اضافه میشوند، لذا تمام باتری های ۱۸۶۵۰ دارای برد محافظتی نیستند. این برد به صورت آپشنال و با قیمتی منصفانه و منطقی قابل اضافه کردن به باتری طی فرایند ساخت میباشد.
جمع بندی کنیم باهم: باتری ۱۸۶۵۰ یک نوع از باتری شارژی استوانه ای با ابعاد ۱۸ میلیمتر قطر و ۶۵ میلیمتر ارتفاع که مواد سازنده آن لیتیوم یون میباشد. بخش یون باتری وابسته به کارایی و نیاز میتواند تغییر کند و هر کدام از یون های IMR,ICR,INR,IFR با ولتاژ های گوناگون،ظرفیت های متنوع و سی ریت های متفاوت برای کارایی های متفاوت استفاده میشوند.
درباره این مقاله اگر سوالی دارید، در قسمت دیدگاه از ما بپرسید.
8 دیدگاه برای “سیر تا پیاز باتری لیتیوم یون ۱۸۶۵۰”
حجت زارع مجد
میشه ICR رو با INR به صورت موازی بست ؟ مشکلی پیش نمیاد ؟
میخوام یه پاور بانک درست کنم
محمدحسین سلطانی
سلام وقت بخیر
مشکلی پیش نمیاره، اگر فقط برای پاوربانک با BMS مناسب استفاده بشه
دقت داشته باشین که به صورت موازی و با ولتاژ ۳.۷ استفاده کنید.
بابک خشنود
باتری ۱۸۶۵۰ نوک دار هم همین مشخصات رو داره؟
محمدحسین سلطانی
سلام
بله تنها تفاوت باتری نوک دار در شکل ظاهری میباشد.
قاسم زارع
سلام
محدوده ولتاژ باتری آی اف ار چقدره؟
محمدحسین سلطانی
محدوده ولتاژ باتری لیتیوم فسفات آهن به صورت عمومی بین ۲.۵ ولت (دشارژ کامل) تا ۳.۶۵ ولت (شارژ کامل) میباشد.
تا حالا شما
سلام
حدودی چند ساعت شارژ نگه میداره؟
محمدحسین سلطانی
وابسته به دستگاه شماست. مثلا باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر میتونه طی ۲ ساعت با شدت جریان ۱ امپر دستگاه شما رو روشن نگه داره
د
خیلی ممنون
مطلبتون ساختار خوب و ساده ای داشت که بدون تخصص هم تا حد خودم فهمیدمو خیلی مفید بود.
ضمن اینکه موارد تخصصی رو هم کاملا شرح داده بودید
متشکزم
مطالب مرتبط
راهنمای اتصال سری و موازی برای ساخت پک باتری
راهنمای جامع سری و موازی کردن باتری ۱۸۶۵۰ در دنیای الکترونیک و سیستمهای انرژی، اتصال صحیح باتریها به یکدیگر یکی از مهارتهای کلیدی است که میتواند عملکرد سیستم را به طور چشمگیری بهبود بخشد. دو روش اصلی برای اتصال باتری ها وجود دارد: اتصال سری و اتصال موازی باتری. هر کدام از این روشها …
راهنمای خرید باتری ۱۸۶۵۰ برای سیگار های الکترونیکی
در این مقاله قدم به قدم با شما هستیم تا سوالات مربوط به باتری سیگار های الکترونیکی رو جواب بدیم. همین ابتدا ذکر کنم که تمام مباحث ما درباره سیگار های الکترونیکی یا ویپ هایی است که باتری های خارجی یا اکسترنال دارند. بعدا درباره باتری های داخلی مفصل بحث خواهیم کرد. جنس باتری، ظرفیت، …
باتری لیتیوم یونی چیست؟ مزایا و معایب باتری لیتیوم یون
باتری لیتیوم یونی چیست و مزایا و معایب آن چیست؟ در چه شرایطی بهتر است از باتری لیتیوم یونی استفاده کنیم؟ تمام این سوالات در پایان این مقاله پاسخ داده میشود. با ما همراه باشید. باتری لیتیوم یونی چیست؟ باتری لیتیوم یونی (Lithium-ion Battery) نوعی باتری قابل شارژ است که از یونهای لیتیوم برای …
بررسی مشخصات و کاربرد های انواع باتری لیتیومی IMR,INR,ICR و IFR
مقایسه مشخصات باتری های لیتیوم یونی از جنبه مواد سازنده : IMR، ICR، INR و IFR درک تفاوتهای بین مشخصات باتری های IMR،ICR، INR و IFR در مدل باتری های استوانه ای برای استفاده بهینه و متناسب با نیاز دستگاهها ضروری است. این دستهبندیها نشاندهنده ترکیبات شیمیایی و ویژگیهای عملکردی متفاوتی هستند که در …
باتری لیتیوم پلیمری چیست؟ مزایا و معایب باتری پلیمری
باتری لیتیوم پلیمر چیست چه تاریخچه ای دارد و چه مزایایی نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارد؟ معایب باتری لیتیوم پلیمری زیاده؟ در چه صورت قادر به استفاده از باتری های لیتیوم پلیمر نیستیم؟ خطرات باتری لیتیوم پلیمری چقد قابل کنترل هستند؟ به تمام این سوال ها در این مقاله پاسخ میدیم. مقدمه: باتریهای …
ضریب جریان تخلیه باتری یا C Rate (سی ریت)
در این مقاله سعی میکنیم به معنی C در باتری های شارژی یا همان ضریب جریان تخلیه یا معنی C Rate (سی ریت) چیست و چه تاثیری در عملکرد باتری قابل شارژ دارد بپردازیم. ضریب جریان تخلیه (Discharge Rate) یا همان “C-rate” یک معیار برای نشان دادن سرعت تخلیه یک باتری نسبت به ظرفیت …